Kategorier
#5iFyraften

ROI eller Røg?

Hvad du bruger dine hårdt tjente penge på, synes jeg, du skal have hånd i hanke med. Det som man på engelsk kalder Return of Investment – eller på dansk “Når du nu bruger dine penge, hvad får du så tilbage i kroner ører?” Det fortæller jeg mere om her i videoen.

Excelerator

Når du sammen med mig laver en strategi og en planlægning for dine salgs- og marketingaktiviteter, så skal vi, som jeg nævner herover – have styr på din ROI, så dine penge ikke går op i røg. Hele idéen med at foretage et salg og lave markedsføring er jo at tiltrække nye kunder og tjene flere penge.

Derfor har jeg gået og grublet over, hvordan jeg kan lave en kobling mellem alt det kreative og opfindsomme arbejde og effekten heraf, når vi sender det ud i verden. For der skal bruges tid, energi og penge på at lave materialer, salgsannoncer, grafisk indhold, tekstarbejde, produkt- eller portrætbilleder, profilvideo, dronevideo – ja det, som vi også kalder content. Indhold der skal tiltrække, skabe tillid og konvertere til et salg.

Derfor er jeg sammen med min søn Jeppe, som er i praktik hos mig, gået i gang med at lave et excelværktøj, som vi kalder for Excelarator. Heri skal vi kunne indsætte data fra kundeundersøgelser, data fra dine tidligere og nuværende salgs- og marketingindsatser samt analysedata og statistikdata fra den store verden. Målet er, at vi herved kan se, måle, evaluere og justere vores aktiviter. Altså får klare og dokumentbare tal for den tid og de penge, som vi investerer.

Værtøjerne er mange

Der er naturligvis allerede et hav af gode værktøjer, som vi kan bruge, for at måle og afveje vores salgs- og marketingindsats. På de sociale medier som Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Snapchat, TikTok m.fl., har vi mulighed for at se responsen på vores organiske som annoncerede opslag.

Google har naturligvis også et webanalyseværktøj som Google Analytics, der giver os indsigt i aktiviteterne på din hjemmeside. Diverse emailprogrammer herunder Mailchimp, som jeg benytter i dag, kan også give dig indsigt i resultaterne.

Der findes virksomheder, der er specialister i at lave korrekte søgemaskineoptimeringer for hjemmesider. Udfordringen er at finde dem, der også giver værdi for de penge, som du betaler dem. For det er en forholdsvis dyr forretning at gå ind i – hvis du ikke har viden nok om leverandøren på området. Den form for research kan jeg hjælpe dig med, så vi får value for money.

Min tid er din tid

At optimere din hjemmeside med tekster, billeder, video og rette søgeord, er slet ikke så umulig at udarbejde samt overvåge adfærden og resultaterne af. Det kræver blot tid – og den kan jeg tilbyde dig 😉

Skulle du nu tænke “hold op hvor er han klog ham Morten, ham må jeg hellere få som min Makker” – så smid mig en mail eller ring til mig. Vi starter med en god snak over en kop mokka. Herfra finder vi ud af, hvad, hvor, hvordan, hvor længe og hvor meget, vi skal gøre fremadrettet.

Vi snakkes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *